Kepakaran kami adalah membantu ibu selepas bersalin & wanita obes dengan memberikan khidmat nasihat dan info-info tentang Kurus serta menjual Set Kurus Shaklee

Eeqa Vitamin

Tuesday, January 7, 2014

SUSU IBU MERUDUM? JOM BACA PUNCA DAN CARA ATASI

 


Saya bukan LC (Kaunselor laktasi) yang bertauliah.. tetapi seringkali ibu2 di alam maya menyuarakan luahan hati..."sedih kak..susu makin kurang.. awal2 dulu banyakk..." atau ada gak yang mengadu mcm ni.. "sedih..susu kurang lepas mkn pil antibiotik demam aritu",."dan banyak lagilah....Apalah daya kuasa saya nak menjadikan susu ibu banyak..kan kan kan..Siapa lah saya juga nak memberi syarahan panjang lebar.. apa yang saya kongsikan hanyalah pengalaman sendiri (yang seciput),pengalaman kawan2 yang lebih senior ..kawan2 di alam maya atau pun di alam realiti.. dan jgn salah anggap yer..pengambilan supplemen bukannya jalan penamat atau satu2nya jalan untuk menambahkan penghasilan susu ibu.. Pengambilan supplemen hanya akan meningkatkan taraf kesihatan si ibu...disamping memperkayakan lagi nutrisi susu ibu (enriched your breastmilk) yang telah pun semulajadi kaya dengan nutrisi hasil ciptaan Allah Maha Bijaksana...



Sebagai seorang ibu, kita mahukan yang terbaik untuk anak2 kita..Menyusukan anak? Susahkah? Apa kena buat apabila tetibe je susu drop? Perlu ke amek supplements? apa puncanya? Saya nak cerita sikit apa punca susu badan ibu merudum, jom tengok apa punca2 nya. (credit to FB: souq on line)


PUNCA DAN CARA ATASI


1. Ibu gagal mengamalkan konsep Demand & Supply.

Rata-rata ibu GAGAL memberi rangsangan secukupnya kepada badan untuk menghasilkan susu. Rangsangan ini melalui bayi ‘direct feed’ atau pump. Ini antara beberapa kesilapan yang para ibu lakukan.Pump tak konsisten atau jarak masa antara sesi pump terlalu jauh. 

Ibu digalakkan untuk pump 2-3 jam sekali supaya badan sentiasa dirangsang untuk hasilkan susu. Kurang rangsangan maka kuranglah supply.Pump bila breast penuh atau breast bengkak. Ini is BIG NO NO! 

Jika ibu pump bila breast dah penuh atau bengkak, badan ibu akan memberi signal kepada otak bahawa baby tak perlukan banyak susu. Jadi automatic otak akan suruh badan kurangkan penghasilan susu. Jika cara ini dibuat berterusan, ya susu memang drop.Pump sesuka hati bila boleh. Saya galakkan ibu buat jadual pump ikut masa terluang ibu itu sendiri sebab perjalanan penyusuan setiap ibu berbeza. Ikut jadual pump tu dengan konsisten.

Kenapa? 

Supaya badan lama-lama terlatih dan faham bila perlu hasilkan susu. Bila pump tak konsisten production susu pun tak konsisten. Walaupun breast rasa lembik kena pump juga.Pump bila susu keluar dan berhenti pump bila susu stop mengalir. 

Ini memang konsep yang salah. Ibu kena pump setiap breast minimum 20 minit untuk 1 sesi pump. Walaupun susu dah stop teruskan pump kerana di hujung mungkin ibu akan mengalami ‘let-down’ sekali lagi.


2. Keadaan ibu

Apa yang saya maksudkan dengan keadaan ibu?
1. Letih
2. Stress
3. Period
4. Sedang mengandung

Semua di atas juga menjadi punca susu merudum. 

Kenapa? 

Sebab penyusuan susu ibu ni sebenarnya berkait rapat dengan 2 hormon iaitu prolaktin (hasilkan susu) dan oksitosin (merangsang susu keluar atau dipanggil juga hormon gembira).Dalam suasana yang betul dan ibu happy tak stress, hormone oksitosin ni di hantar ke otak untuk rangsang pengeluaran hormone prolaktin. Hormon prolaktin ni pula di hantar ke kelenjar susu. Hasilnya badan pun keluarkan susu. Jadi kalau ibu stress dan penat, hormone oksitosin ni pun kurang dirembes. Jadi kurang lah hormone prolaktin yang akhirnya membawa kepada kurangnya penghasilan susu. Akhirnya si ibu stress, dan makin stress makin merudum lah susu.

Bagi mengandung, ibu2 masih boleh menyusu iaitu tandem nursing. Tetapi ibu2 digalakkan tingkatkan dose suplemen kepada double. 

Apabila period, ibu banyak kehilangan kalsium yang mana mempengaruhi penghasilan susu kerana susu ibu mengandungi 40% kalsium. Untuk mengelakkan kemeruduman susu sewaktu peroid, digalakkan mengamalkan suplemen kalsium iaitu Ostematrix kerana ia mengandungi keseluruhan kalsium, magnesium, vitamin D dan mineral. 



3. Pengambilan air kosong tidak cukup

Ibu bf disarankan minum air kosong minimum 3L sehari. 

Kenapa? 
Sebab susu ibu komponen utamanya adalah air. Badan ibu juga perlukan air untuk sistem2 dalam badan berfungsi. Jadi bayangkan badan ibu sebagai kereta dan petrol sebagai air. Kalau kereta tak cukup petrol, kereta stop bergerak. Sama juga dengan badan ibu. Bila kurang air kuranglah susu terhasil.



4. Diet harian tidak seimbang

Nampak remeh tapi susu ibu adalah apa yang ibu makan. Kalau badan ibu sendiri kurang khasiat, dari mana pula badan ibu nak dapatkan khasiat yang cukup untuk hasilkan susu ibu? Jadi diet tu diet juga tapi pastikan pengambilan makanan harian itu seimbang.


5. Pump tidak sesuai

Ramai ibu yang mengadu pada saya bila pump rasa sakit tapi susu keluar sikit Sahaja. Punca utama adalah penggunaan pump yang tidak sesuai. Bila guna pump yang tak sesuai, suction kadang2 menyakitkan, pumping tak optimum dan hasilnya susu pun tak banyak diperah. Bayangkan 1 baju tak boleh fit dengan semua orang kan. Jadi sama juga dengan pump. 

Kesimpulannya kena cari pump yang sesuai dengan bentuk breast kita.Personally saya galakkan ibu guna double pump. 

Kenapa?

Sebab masa ‘let-down’, susu akan keluar dua2 belah breast. Jadi bila dua2 dirangsang serentak, hasilnya pun banyak. Bila guna single pump, biasanya sebelah dapat banyak sebelah lagi sikit.



Cara Untuk Banyakkan Semula Susu


1. Cari punca susu merudum dan atasi punca itu

Ibu kena renung balik apa punca susu tiba-tiba merudum. 

✔ Jadual pump macam mana? 
✔ Konsisten tak ikut jadual pump? 
✔ Badan stress dan penat ke? 
✔ Makan ikut sempat dan tak seimbang. 
✔ Minum air manis tapi air kosong segelas je ke? 
✔ Bila tahu punca senanglah nak betulkan balik. Kebiasaannya ibu kurang pump.


2. Lakukan Power Pumping dan Tandem Pumping

Power pumping ni teknik pump paling bagus untuk banyakkan susu sebabnya teknik ni paling serupa dengan baby ‘direct feed’. 

Caranya 10 minit pump, 10 minit rehat dan ulang sampai 1 jam. Lakukan setiap hari selama 1-2 minggu. Ini akan hantar signal ke otak bahawa baby perlu lagi banyak susu. Hasilnya otak akan suruh badan tingkatkan penghasilan susu.

Ayat biasa saya dengar macam mana nak pump kalau pump angin je? 
Ya memang betul awal2 kita pump angin je atau keluar sikit je. Tapi terukan juga sebab dari angin akan keluar titik dan kemudian menderu keluar susu tu. InsyaAllah kalau konsisten ibu akan Nampak hasilnya.

Ibu juga boleh cuba kaedah Tandem Pumping. Sambil anak ‘direct feed’ sebelah lagi tu pump. Memang berkesan sebab anak akan rangsang lagi sebelah untuk hasilkan susu3. Sentiasa positif dan yakinBila susu banyak ibu happy. Bila susu sikit kena fikir positif dan syukur ada juga rezeki untuk anak. Itu Allah nak uji kita bersyukur tak masa susu tengah banyak. Kena yakin yang kita mampu beri anak susu badan sepenuhnya. 

Bagi yang pump di office tu, jangan bandingkan hasil perahan dengan orang lain. Sebab demand setiap anak tak sama.


Apa yang ibu perlu buat?

Pump dalam suasana tenang. Pump sambil melihat gambar anak. Kalau ada video tengok dan dengan suara anak, InsyaAllah lebih banyak susu dirembes

✔ Jangan lihat hasil perahan sampai habis sesi pump
✔ Jangan fikir berapa stok hari ini. 
✔ Bersyukur dengan rezeki Allah
✔ Mulakan sesi pump dengan doa, iringi sesi pump dengan zikir dan akhiri sesi pump dengan Alhamdulillah

4. Pastikan pengambilan air kosong cukup minimum 3L sehari dan pastikan nutrisi harian lengkap.Bagi ibu yang rasa sukar untuk pastikan diet harian seimbang, pengambilan supplement alternative terbaik.


BOLEH JUGA BACA TIPS DARIPADA CERY MAMAFAIZ.. JOM

Jadi...buat2 ibu yang sedang bersedih berduka lara... hapuskan kesedihan anda...tips2 di bawah ini anda perlu lakukan..(perlu ada keazaman yang tinggi untuk mengembalikan semula penghasilan susu ibu yang telah drop..akibat dari pelbagai punca)
  • Tambahkan kekerapan mengepam (atau direct feeding)..jika boleh setiap 2 jam sekali.
  • Lakukan power-pumping.Rujuk disini kaedah power pumping. Lebih efektif dibuat time malam kerana hormon prolaktin lebih tinggi time2mcm ni.(ada budget lebih.beli pump yg jenis double pumping)
  • pastikan bayi menyusu kedua belah payudara sehingga dia berhenti sendiri
  • tingkatkan masa mengepam contohnya selepas bayi menyusu tambahkan sesi mengepam sekurang-kurangnya 5-10 minit untuk tujuan stimulasi
  • Si ibu perlu banyakkan mengambilan makanan yang mengandungi protein(soya,ayam,ikan,daging,etc) dan kalsium untuk hasilkan lebih banyak susu badan. Tahukah anda protin dari unsur soya mengambil masa kurang setengah jam untuk diuraikan dan diserap badan. berbanding protin dari unsur seperti ayam daging ikan yang mengambil masa berjam2 utk terurai...Jadi pemilihan protin soya yang berkualiti tinggi ,,amat digalakkan..Rujuk disini cara membeli protin soya yang berkualiti tinggi
  • Si ibu perlu banyak minum air..sekurang2nya 2 liter sehari dan perbanyakkan makanan yang mengandungi sup
  • Banyakkan berehat. Jangan asingkan tempat tidur untuk memudahkan penyusuan dan perbanyakkan sentuhan kulit ke kulit untuk menggalakkan bayi menyusu lebih lama
  • Susukan bayi anda sebelum pergi bekerja. Pesan pada pengasuh agar tidak memberikan EBM di dalam botol sekurang-kurangnya 1 jam sebelum anda mengambil bayi anda. Cara ini dapat menjimatkan EBM dan secara tidak langsung anda dapat membuat stok
  • Elakkan apa-apa perkara yang boleh membuatkan susu badan anda drop contohnya penggunaan pil perancang. Kedatangan haid juga salah satu sebab penghasilan susu akan menjadi kurang, elakkan stress, sentiasa menjaga kesihatan agar tidak jatuh sakit.sebabtu pengambilan supplemen dapat membantu secara tidak langsung
  • Elakkan daripada mengambil pil yang mengandungi dadah seperti motilium
Lakukan langkah2 ini secara konsisten dalam masa 1-2minggu.. dan lihat hasilnya..Dan jangan lupa berzikir beristigfar berdoa.. amalkan zikir Ya Matin70x hembus ke susu mohon dimurahkan rezeki susuibu...kerana segala2nya adala dariNya.. dan rahmat Allah amat luas bagi hamba2Nya yang rajin berdoa dan beristigfar......Anda Pasti boleh... InsyaAllah....


SET UNTUK MILK BOOSTER


1. ALFAFA SHAKLEE

Bertindak sebagai MILK BOOSTER


2. ESP SHAKLEE

Bertindak untuk memekatkan susu badan agar anak lebih cepar kenyang.



3. OSTEMATRIX SHAKLEE

Apabila ibu menyusu anak, keseluruhan kalsium ibu akan diserap oleh anak. Untuk jangka masa panjang, ibu boleh kena oeteoporosis. 



TESTIMONI PENGGUNA SET MILK BOOSTER SHAKLEE

TESTIMONI 1
CONSUME: ESP, ALFAFA
MASALAH: ANAK KE-4, SEMUA LELAKI, SUSU KURANG



TESTIMONI 2
CONSUME: ALFAFA
MASALAH: KURANG SUSU BADAN, SUAMI SELALU RASA PENAT BEKERJA DAN CEPAT MENGANTUK LEPAS MAKAN



TESTIMONI 3
CONSUME: ALFAFA, LECITHIN, HERB LAX UNTUK KURUS
MASALAH: SUSU BADAN KURANG


Berminat boleh:
 WHATSAPP/SMS DI: 0132453182 (MAMA IQA)
CONSULTATION PERCUMA DIBERIKAN
FACEBOOK: NUR 'ATIQAH SHAHROM
SID 1016352
HARGA TERMURAH DAN FREE GIFT DIBERIKAN



PROMOSI: BELI COMBO ALFAFA+ESP+OSTE DENGAN HANYA RM 213 (TERMASUK POSTAGE)


0 comments:

Post a Comment